News : 1e lichte Strada afgeleverd (<28kg)
15-05-2010
Gewicht is tegenwoordig een veelbesproken zaak in "velomobielenland". Wij vinden 35 kg voor een volledig geveerd voertuig met carrosserie op zich niet zwaar, er zijn auto's waarbij alleen een stoel al zoveel weegt. Maar, in je velomobiel moet je zelf trappen en alle gewichtsvermindering maakt het fietsen gemakkelijker. De vraag is dan tegen welke prijs. En dan denken we niet alleen aan het financiele, maar ook aan hoeverre je duurzaamheid en gebruiksgemak op kan of wilt offeren ten gunste van een lager gewicht. Ruweg de helft van het gewicht van de fiets zit in de carrosserie, de andere helft zijn onderdelen als wielen, aandrijving en verlichting. Voor een lichte fiets moet je dus aan beide werken. Je kunt de carrosserie lichter maken door simpelweg het laminaat dunner te maken. Voor de treksterkte kan dat op de meeste plaatsen wel maar een (te) dun laminaat is niet erg stijf. Als de carrosserie flexibel is kan die gaan trillen wat een hinderlijk geluid kan geven. Een dun laminaat kan op termijn vervormen en door trillen op den duur ook mechanisch slijten, ook kan de polyester coatinglaag barstjes gaan vertonen.
Strada van koolstofvezel met
schuimsandwich De stijfheid van carrosserie kan enorm toenemen door
de wanden dikker te maken. Normaal gesproken neemt dan ook het
gewicht flink toe maar bij deze Strada is er tussen de vezellagen
licht schuim geplakt dat geen hars opneemt. Een dergelijke
bouwwijze vergt veel vakmanschap en is veel arbeidsintensiever, de
schuimstukken moeten met een per carrosserie op maat gemaakte
vaccuumzak aangedrukt worden tijdens het uitharden van de hars. In
het verleden hebben we een aantal fietsen gemaakt met dunner
laminaat en ook een aantal met sandwich laminaat. Door de
ervaringen hiermee kiezen we voor de lichte Strada de "sandwich"
techniek. De hier afgebeelde Strada heeft een gewicht van 28 Kg. De
fiets is rijklaar inclusief schuimkap, 18 versnellingen, stoel met
ventisit mat en spd pedalen. Ketting en cassette zijn van een
lichter type, verder is gewicht bespaard op de electrische
installatie, deze is "basic" met alleen leds voor en achter om
gezien te worden en de fiets is voorzien van lichte Durano race
banden. Maar ook als de fiets met volwaardige electrische
installatie en andere banden uitgevoerd zou worden zou het gewicht
onder de 30 kg kunnen blijven. Op verzoek is de lichtere Strada
leverbaar, basisprijs wordt dan Euro 6950, verdere uitvoering in
overleg.
Monique Renssen uit Almere in
haar nieuwe lichte Strada
Een zwarte fiets moet je wel
poetsen.
Gewicht is tegenwoordig een veelbesproken zaak in "velomobielenland". Wij vinden 35 kg voor een volledig geveerd voertuig met carrosserie op zich niet zwaar, er zijn auto's waarbij alleen een stoel al zoveel weegt. Maar, in je velomobiel moet je zelf trappen en alle gewichtsvermindering maakt het fietsen gemakkelijker. De vraag is dan tegen welke prijs. En dan denken we niet alleen aan het financiele, maar ook aan hoeverre je duurzaamheid en gebruiksgemak op kan of wilt offeren ten gunste van een lager gewicht. Ruweg de helft van het gewicht van de fiets zit in de carrosserie, de andere helft zijn onderdelen als wielen, aandrijving en verlichting. Voor een lichte fiets moet je dus aan beide werken. Je kunt de carrosserie lichter maken door simpelweg het laminaat dunner te maken. Voor de treksterkte kan dat op de meeste plaatsen wel maar een (te) dun laminaat is niet erg stijf. Als de carrosserie flexibel is kan die gaan trillen wat een hinderlijk geluid kan geven. Een dun laminaat kan op termijn vervormen en door trillen op den duur ook mechanisch slijten, ook kan de polyester coatinglaag barstjes gaan vertonen.


