Geld verdienen met reklame op je fiets?

Duur of niet, een velomobiel kost gewoon veel geld. Voor veel mensen is dat een niet te overkomen belemmering om velomobiel te gaan rijden. Maar wie niet sterk is moet slim zijn.

1 : Neem de lokale advertentiebladen eens door en kijk welke bedrijven daar REGELMATIG vrij grote advertenties plaatsen. Neem contact op met die bladen en probeer erachter te komen hoeveel een bedrijf dat kost en in welke regio die blaadjes verspreid worden. Selecteer de bedrijven die per week tussen de1000 en 3000 euro aan reclame besteden in de omgeving waar je kan rondrijden.Haal de bedrijven eruit die baat kunnen hebben bij een ergonomisch, sportief of milieuvriendelijk imago.

2 : Stel een map samen met je cv, verzamel foto's van quest's die van reclame voorzien zijn, en waar volk op staat te kijken. Zet op papier hoeveel je met de fiets rijd. Zet er bij dat je bij grote evenementen in de omgeving ter beschikking van het bedrijf bent en overtuig hen dat je een publiekstrekker kan zijn.Niemand heeft baat met reclame dat voorbijflitst. Spreek dus in jefietsbeschrijving niet te veel over snelheid, dat werkt hier tegengesteld. Vergeet niet te vermelden op welke manier je ze je kunnen bereiken.

3 : Geen enkel bedrijf gaat je een envelop met geld geven. Geef hen een oplossing op welke manier die fiets kan gefactureerd worden. Bespreek dit op voorhand met je fietsleverancier. Maak een budget voor de fiets en zoek een richtprijs om hem te beplakken. Stel dat tegenover uw schatting van wat hun advertentiekosten kosten.Een bedrijf trekt de BTW terug. Geef dus je prijzen exclusief BTW, en vermeld dit. De fiets wordt eigendom van hij die de factuur betaald. Zet dus eventueel in je map dat de fiets van het bedrijf is (zolang ze hem volledig betalen is dat voor u geen risico).

4 : Tracht bij de bedrijven waar je naar toe wilt gaan te weten te komen wie er over het reclamebudget beslist. Aan iemand anders heb je niets. Probeer daar een afspraak mee te maken, hoe moeilijk dat ook is. Selecteer die bedrijven waar die verantwoordelijke een eerder sportief iemand is. Mogelijk krijg je maar enkele minuten, de zorg, kwaliteit en beknoptheid en Volledigheid van je map moeten de rest doen. Kleed je zodanig dat daar niets over kan gezegd worden.

5 : Neem terug contact op na 1 a twee weken. Niet vroeger, niet later. Toon aan de persoon dat je initiatief kan nemen en vooral creatief kan zijn. Dat woord is heilig in de reclamewereld.


Exclusieviteit is misschien beter dan een bonte verzameling sponsors

Verzamel niet willekeurig sponsors. Voor meer dan 2 bedrijven is eigenlijk veel. Op die manier zal je waarschijnlijk een meer exclusief cliƫnteel krijgen. Als je ieder frituur of restaurant uit een gemeente een stickertje laat kleven tegen betaling zal je volgens mij nooit een "mooi" portfolio van "reclamefietsen" krijgen. Op korte termijn is dit misschien plezant maar ik denk dat je deze piste als een verkoopstrategie wil uitbouwen dat je op een meer exclusief publiek moet mikken. Let er verder op dat je niet 2 sponsors werft die elkaars concurrenten zijn, overleg met je sponsor.

Leg eventuele afspraken vast in een contract. Besteed naast de vergoeding ook aandacht aan zaken als looptijd, betalingstermijnen, wat te doen bij schade of als je die fiets verkoopt of gaat verhuizen etc.


Je zou op basis van een reclamecontract misschien bij een bank een financiering voor de fiets kunnen krijgen. Bedenk dan wel wat er gebeurt bij schade of diefstal. Een gefinancierde fiets zul je naar onze mening altijd moeten verzekeren.

Heb je een eigen bedrijf? Dan hoef je de directie niet te overtuigen. Als je de fiets aanschaft als bedrijfsmiddel kun je indien van toepassing de BTW verrekenen en de fiets afschrijven in een aantal jaren. De fiets moet dan natuurlijk wel bestickerd worden met bedrijfsnaam etc. Voor eventueel prive-gebruik geldt geen forfait, in de praktijk zul je hier niet snel voor aangeslagen worden.

Verder wensen we jullie veel succes met het zoeken van sponsors. Belettering en bestickering of een airbrush met reclame kan je fiets ook verfraaien. De aanhouder wint. Lees ook onderstaande ervaringen van Peter de rond

Hoe kom je tot aanschaf van de ligfiets "DE QUEST".

Van de zomer 2002 op de ligfietsdagen in Lelystad geweest om eens te kijken naar de veelzijdige ligfietsen die daar aanwezig zouden zijn. Zelf had ik op dat moment al 7,5 jaar een Alleweder. Waar ik ongeveer 40.000 km mee gefietst heb.Toen ik de Quest zag en de prijs hoorde van het apparaat dat ik "Wauw wat een leuk ding", maar ook "Wauw wat een bedrag", dit zal ik niet bezitten met het prijskaartje wat daaraan zit. Bijna 6000 Euro. Later thuis bepaalde dingen zitten overdenken en ik kwam tot de conclusie, moet toch te doen zijn.

Toen ik de Alleweder in 1994 kocht heb ik de bedrijven in de buurt de fiets aangeboden om op te adverteren tegen een redelijke vergoeding, dus adverteren op een rijdend reclamebord. Toendertijd was het vrij gauw geregeld. Een bouwbedrijf zag het zitten om zijn naam op de fiets te zetten. In het dorp was de fiets ook niet de fiets van P. de Rond maar van Bouwbedrijf Kingma.Geeft niet de man betaalde de fiets in de 7,5 jaar ongeveer 2 keer.

Wat ik gedaan heb is een mooie folder gemaakt met een promotie verhaal erop en een foto van de oude fiets en van de nieuw nog aan te schaffen. Uitgerekend als ik 5 jaar wil fietsen met de Quest en ik wil hem dan afbetaald hebben dan moet ik ongeveer 6000 min verkoopbedrag Alleweder. Dan moet de sponsoring ongeveer per jaar 1000 Euro opbrengen. Het liefst natuurlijk voor 5 jaar.

Gewapend met folder, en een leuke babbel naar de bedrijven. Na ongeveer 2 weken had ik 2 nieuwe sponsors die graag hun bedrijfsnaam op de ligfiets zouden willen zien, tegen de gevraagde vergoeding uiteraard. Heb nu de fiets voor 2/3 verhuurd.

Met deze wetenschap naar Velomobiel getogen voor een proefrit, en de Quest gekocht. Op internet de Alleweder te koop aangeboden, en die binnen 2,5 week verkocht voor de vraagprijs, dit was een leuke aanbetaling voor de Quest. Na enig rekenwerk kun je ook de ligfiets financieren via een bank en dan moet dat volgens mij kunnen met sponsors dat je Quest kunt rijden voor 1 euro per dag. En dat is natuurlijk niet duur. Maar dan moet je wel ongeveer 1000 euro per jaar vangen van je sponsors om de lening af te betalen en rente en dergelijke. Wat overblijft na 5 jaar is de restwaarde van de Quest, en die moet volgens mij toch de helft van de aanschafprijs zijn.