De Alleweder - Intro
Flevobike heeft van 1992 tot begin 2000 de aluminium Alleweder geproduceerd. In zijn soort een ongekend succes, er zijn er bijna 500 van geproduceerd. In 2000 heeft Flevobike de koers van het bedrijf gewijzigd waarbij er voor de produktie van de Alleweder geen ruimte meer was. Later heeft Flevobike wel de versatile velomobiel ontwikkeld.Velomobiel.nl (toen J&S) heeft de rechten op de Alleweder van Flevobike overgenomen. Dit betekent niet dat wij de fiets weer gaan maken, maar wel dat onderdelen verkrijgbaar zijn en dat de fiets bij ons gerepareerd en onderhouden kan worden. Voor onderdelen die niet meer in de handel zijn kunnen wij alternatieven aanbieden, zodat u geen zorgen hoeft te hebben over het kunnen blijven rijden in uw Alleweder.
Verder wordt er een Alleweder variant door Alligt op de markt gebracht en ook in de Verenigde Staten wordt er door VelomobileUSA een variant van de Flevo Alleweder op de markt gebracht.
Ontwikkeling
De ontwerper
Bart Verhees is de vader van de Alleweder. Hij werd geïnspireerd door de gestroomlijnde Windcheetah van Mike Burrows waar een vriend van hem in reed. Als afstuderend student aan de HTS in 1985 heeft hij een kale geveerde driewieler gebouwd welke hij later heeft voorzien van een aluminium stroomlijn. Volgens dezelfde chassis met carrosserie bouwwijze als de Windcheetah.
Innovatief en zelfdragend
Daarna in 1986 heeft Bart, geholpen door zijn kennis van vliegtuigbouw, een nieuwe driewieler gemaakt en deze de naam Alleweder gegeven dit keer met een zelfdragende carrosserie van aluminium plaat, McPherson voorvering, zelfgemaakte schijfremmen, opklapbare (brommer)koplamp, uitvouwbaar zeildoek dakje, bij terugtrappen te schakelen voorderailleur, enkelzijdig opgehangen aluminium plaatwielen, geveerd enkelzijdig 26 inch achterwiel met eigen buisnaaf, dubbele fuseekogel met virtueel draaipunt en nog veel meer slimme vondsten. Deze Alleweder heeft model gestaan voor de latere door Flevobike gebouwde Alleweder die toen door de stagelopende student Titus van der Brink is vormgegeven. Van de Flevo Alleweder, die overigens op zijn 3x20" wielen en vele andere punten sterk afweek van het origineel van Bart, zijn er een kleine 500 gebouwd, de meeste werden als bouwpakket verkocht. De verkoop van de eerste 25 met de aflopende staart was voor de 365dagen Fietsprijs in 1993 een feit, daarna zijn er tot 1998 nog vele gebouwd met de hoge staart en zijn er onderhuids vele technische verbeteringen doorgevoerd.
Na Flevobike
Toen Flevobike in 1998 stopte met de productie heeft Bart Verhees een paar jaar lang zijn vernieuwde eigen model Alleweder gebouwd, gedurende korte tijd is vanaf 2000 het model geproduceerd door NPC (Nico Pluimers Producties) en daarna heeft Alligt de productie overgenomen. Met de productie bij Alligt zijn vele veranderingen en nieuwe modellen doorgevoerd tot een kunststof carrosserie aan toe.